Inventarizace v podnikání
08:18 09.01.2024Rozvahový den není jen terminus technicus účetních, ale je to den k němuž se zpracovává účetní závěrka. Obvykle je to poslední den v roce.
Odpovědnost
Je omylem si myslet, že jedinou odpovědnou osobou v této důležité oblasti je účetní a proto se podnikatel o nic nemusí starat. Za účetní závěrku nese odpovědnost podnikatel bez ohledu na to, jak je účetní zkušená, či nezkušená. Nelze nad tím zavírat oči a spokojit se s tím, že se jen podepíší předložené dokumenty bez toho, aby se prostudovaly a aby jim bylo porozuměno. Inventarizace je nedílnou součástí závěrky a součástí inventarizace je i fyzické přepočítání, přeměření, či převážení.
Když se fyzická inventarizace neprovede
Představa o tom, že stačí uvést do soupisu předmětů, že fyzická inventarizace odpovídá účetnímu stavu je nejen chybou, ale současně i nebezpečím pro toho, kdo takový dokument jen podepíše, aniž by se přesvědčil o skutečném stavu. Bere tím případné pozdější zjištěné manko na sebe a současně dagraduje účetní závěrku na nevěrohodnou. Je tu ale ještě jedno nebezpečí. Pokud se ví, že odpovědná osoba si majetek dostatečně nehlídá, lehčeji se stane, že se začne takový majetek ztrácet bez důsledků pro toho, kdo se o to postaral.
Výmluvy a dopady
Každý, kdo by měl ztrácet čas tím, že bude přepočítávat židle, stoly, tiskárny, telefony a vše, co je jako majetek evidováno, umí si najít tisíc důvodů k tomu, proč si na takovou povinnost nemůže vyčlenit čas. Přehnaná důvěra v tým všech svých spolupracovníků může vyústit v nepříjemné překvapení a pozdní lítost.
Může se ale stát, že účetní neměla podklady k účetnímu vyřazení majetku a ten, i po své fyzické likvidaci, zůstává v evidenci. Následná kontrola pak ukáže, že majetek vedený v účetnictví na místě není a jeho cena je pak podnikateli doměřena. To pak může být opravdu velký a zbytečný problém.
Autor: J.Novotný