nacházíte se: Hlavní stránka / Aktuality / Evidence pracovní doby a evidence docházky

verze pro tisk

Vedení účetnictví pro firmy již od 1490,-

Vedení účetnictví u nás splňuje požadavky na:

  • včasné a správné zaúčtování
  • srozumitelnost výsledků
  • trvalou možnost poradit se
  • předem znát cenu

 

Evidence pracovní doby a evidence docházky

07:24 23.03.2023
O povinnostech zaměstnavatele v oblasti pracovní doby a doby odpočinku jednoznačně hovoří paragraf 96 Zákoníku práce.
Evidence pracovní doby slouží především k výpočtu mezd i náhrad a často bývá zaměňována za evidenci přítomnosti na pracovišti nazývané jako „evidence docházky“. Tu si zaměstnavatel obvykle zjednodušuje pomocí knihy docházky ve které značí jen příchody a odchody z pracoviště. V lepším případě zaznamenává i přestávky, nebo čas opuštění pracoviště za účelem plnění pracovních úkolů, či ze soukromých důvodů. Pokud evidence naplňuje dikci uvedeného paragrafu, lze jí takto vést. Evidence také slouží k dalším účelům, které jsou nejen výhodné, ale především potřebné pro prokazování skutečnosti zaměstnavatelem. V případě úrazu, který vzniká na hranici pracovní doby bude nutno zkoumat, zda k úrazu došlo v pracovní době, či mimo ni. O finančních dopadech pak mohou rozhodovat i minuty. V případě nejasností, či dokonce v případě vzniku sporu je na zaměstnavateli, který má ze zákona uloženou povinnost zajistit vedení evidence, aby své tvrzení prokázal. Evidence je také častým cílem kontroly ze strany Inspekce práce a pochybení v ní může vyvolat sankci, která dosahuje částky až 400 tis. Kč. To je tedy další důvod, proč se nevyplatí tuto oblast podceňovat stejně jako se nevyplatí vést evidenci dodatečně, či nepravdivě. Pokud v knize docházky všichni pravidelně vstupují na pracoviště přesně v 6.30 hod. a odcházejí opět přesně v 15.00hod., je zcela zjevné, že taková evidence neodpovídá realitě a je tudíž úspěšně zpochybněná. Z ustanovení pojednávajícím o pracovní době je zřejmé, že evidence se týká každého, kdo má uzavřen nějaký pracovní vztah se zaměstnavatelem. Otázkou tedy zůstává, jak je to s evidencí docházky například u jednatele, který sice vykonává činnosti v rámci jednatelské smlouvy, která čas strávený na pracovišti nijak neurčuje ani neomezuje, pokud navíc vykonává nějakou činnost na základě pracovní smlouvy či Dohody. V takovém případě je totiž vedení evidence o pracovní době velmi obtížné, pokud v průběhu pracovního dne střídá plnění úkolů jak podle pracovní smlouvy a smlouvy o výkonu funkce jednatele. Dá se ale předpokládat, že jednatel sám sebe nebude nijak poškozovat na právech a povinnostech, které z pracovní smlouvy plynou a že sám se sebou nevyvolá spor.

Autor: Jiří Novotný